Huskeliste til Festen

·

huskeliste til festen
Indhold

    Du er sikkert ved at planlægge en fest, hvor det er gået op for dig, at tjeklisten til festen er uendelig lang. Bare rolig – vi hjælper med at skabe overblikket med en huskeliste til festen!

    For at gøre det nemmere for dig, har vi samlet en oversigt over, hvad du skal huske, når du holder fest. Du kan bruge denne huskeliste som udgangspunkt for alle fester, hvad end du skal holde fødselsdag, barnedåb, konfirmation, bryllup, jubilæum eller noget helt andet.

    Hvem skal med til festen?

    Første stop på en huskeliste til festen er gæsterne. Det er vigtigt, at du sætter dig ned og laver en gæsteliste. Når du har styr på den, skal du sende invitationer ud i god tid.

    Og ja, så tænker du sikkert “Hvad er ‘god tid’?”. Og det er faktisk svært at svare på. Det kommer nemlig meget an på festen. Man siger normalt 3-5 måneder ved de større fester så som bryllup, konfirmation, rund fødselsdag, osv. Til svendegilde, barnedåb, jubilæum eller lignende anbefaler vi, at du sender invitationer ud 2 måneder inden. Husk også evt. takkekort efter festen.

    Hvor skal festen holdes?

    Når du ved, hvor mange gæster, du påtænker at invitere, skal du finde et sted at holde festen, hvor der er plads til alle dine gæster. Der er rigtig mange muligheder!

    Festen kan f.eks. holdes hjemme i stuen, i et telt i haven, i et forsamlingshus eller på restaurant. Måske du kan finde det perfekte sted til din fest her på Nuento?

    Mad og drikke

    En vigtig del af manges fester er maden og drikkevarerne – og her er altså flere ting, man skal overveje, end man lige går og tror.

    Som udgangspunkt indebærer de fleste fester en middag af en art – hvad end det er til frokost eller aftensmad. Så find ud af hvad I skal spise. Skal det være buffet, tre-retters middag eller måske helstegt pattegris? Du kan se vores udvalg af madleverandører her.

    Tænk også over om der skal være snacks, små canapeer eller kage under festen. Og hvad med natmad eller “skrub-af-mad”? Vi oplever f.eks. at flere og flere ønsker foodtrucks ud til festen – f.eks. kan der serveres burgere til natmad.

    Ud over maden er det også vigtigt at have styr på drikkevarerne til festen. Det gælder bl.a. velkomstdrink, hvidvin, rødvin, øl, sodavand, drinks, likør og kaffe. Og husk for guds skyld også isterningerne på din huskeliste til festen!

    Lækker mad til festen - Huskeliste til festen
    Du finder lækker mad til festen på nuento.dk

    Underholdning

    Et vigtigt punkt på en huskeliste til festen er underholdning!

    Musik til festen kan både bestå af at hyre et band, en DJ eller en jukeboks. Flere og flere vælger også selv at stå for musikken og kobler en musiktjeneste til højtalerne. Hvis du gør det, kan det være en sjov idé at bede gæsterne sende dig en sang, som de elsker at danse til. Du kan så samle alle ønskerne på en playliste – og vupti, så har du en fed og alsidig playliste til festen!

    Du kan også få andet underholdning ud til festen så som en tryllekunstner eller komiker.

    Andre ting der er værd at nævne i forbindelse med underholdningen er taler, gæstebog og selskabslege. Til stort set alle fester vil der som minimum være en lille velkomsttale, hvor man takker gæsterne for at komme, og hvor man lige informerer om de mest praktiske ting som toiletforhold og rygning.

    Overvej også om du skal hyre en fotograf til at dokumentere festlighederne. Det kan dog være forholdsvis dyrt at få en fotograf ud til festen. Flere og flere er derfor begyndt at bruge sjove alternativer som f.eks. myselfie, hvor gæsterne selv tager billederne. Og du kan nok selv tænke dig til, at billederne kun bliver sjovere og sjovere jo senere det bliver. (Psst! Få rabat på myselfie når du booker et lokale på Nuento)

    Festtøj

    En fest er jo altid en god undskyldning for nyt tøj – hvad end det er et jakkesæt der får dig til at stå helt skarpt eller en flot kjole der passer perfekt til dine nye sko.

    Tjeklisten til outfittet afhænger meget af stil og smag, men her er lige et par ting, du kan overveje:

    • Jakkesæt
    • Kjole
    • Skjorte
    • Sko (Husk skiftesko)
    • Bælte
    • Slips/butterfly
    • Taske
    • Manchetknapper og slipsenål

    Bordplan og pynt

    Nu er du kommet så langt i planlægningen, at du skal have styr på bordplanen til festen. Bordopstillingen er meget forskellig fra fest til fest. Nogle har runde eller firkantede borde, andre laver langborde, hestesko eller E-opstilling. Sørg også for at have bordkort og evt. bordnumre. Når du tænker over bordopstillingen, er det også vigtigt at du tænker over, hvor gavebordet skal stå, samt buffeten og baren.

    Når du skal pynte op til festen, kan du enten holde det minimalt eller gå all in! Der skal tænkes på blomster, balloner, bordpynt, lys, skilte, guirlander – ja, det er kun fantasien der sætter grænsen!

    Opdækket bord - Huskeliste til festen
    Bordet der har husket alt! 😄

    Andet praktisk

    Hvis du ikke skal holde fest på en restaurant skal du ofte selv sørge for serveringspersonale og køkkenhjælp. Derudover skal du være sikker på at have service, klude, viskestykker, dug og affaldsposer.

    Overevej også om der skal arrangeres transport til gæsterne, og hvilke overnatningsmuligheder der er i området.

    Er du kommet helt her ned på denne huskeliste til festen, så skulle du gerne nu have styr på de vigtigste og mest grundlæggende ting for at kunne holde en fantastisk fest!